Lokalavisa er ikke bare en nyhetskilde. Det er også et ypperlig sted for å annonsere for bedriften din. Her er fem gode grunner til å annonsere i lokalavisa.
Det finnes en rekke plattformer å annonsere på, men det kan være vanskelig å få til den lokale tilnærmingen som kan være utrolig verdifull for små og mellomstore bedrifter.
Derfor har Amedia utviklet annonseplattformen Vise. Vise er en annonseplattform som gjør det enklere enn noensinne for små og mellomstore bedrifter å være synlig digitalt i lokalavisa. Med Vise senker vi terskelen for digital markedsføring ved å gjøre det enkelt for bedrifter å nå ut til potensielle kunder i nærmiljøet.
Her er fem grunner til at det finnes ekstra verdi å hente ved å annonsere lokalt:
1. Lokal kontekst
Når du plasserer en annonse i en lokalavis, omringes den av innhold om det som skjer i ditt lokalsamfunn. Lokalavislesere er i en annen modus når de leser lokalavisa enn når de leser annet innhold. Folk går inn på lokalavisa for å oppdatere seg på hva som foregår i nærområdet. Dette gjenspeiles også i responsen annonser i lokalaviser får, forteller salgssjef i Avisa Oslo, Henriette Halvåg.
– Lokalavisene har mange fornøyde kunder, og vi leverer god synlighet. Mange tenker kanskje bare på lokalavisa som en nyhetskilde, men det er en en ypperlig plass for lokale bedrifter å nå ut til kunder i sitt nærområde, sier Halvåg.
2. Et publikum som bryr seg
Det som kjennetegner lokalavislesere, er at de er interessert i det som skjer der de bor. De er opptatt av fotballaget til barna, lokalt næringsliv og politikk. Leserne har en lojalitet til innholdet du ikke finner andre steder, og de handler gjerne av lokale bedrifter for å støtte opp om stedet der de bor.
– Annonserer du i lokalavisa, treffer du mennesker som bryr seg, og mennesker som ønsker å handle av deg.
3. Folk har tillit til lokalavisa
Lokalaviser har vært gjennom en omfattende omstilling de siste ti årene, og de fleste kan nå melde om solide tall og vekst i lesertall.
– Det norske folk har talt; de vil ha lokalaviser! Vi har abonnementsvekst i Amedia, forteller Halvåg, og legger til: – Vi trenger lokalaviser for at alle i samfunnet kan bli hørt.
4. Du assosieres med sterke merkevarer
Lokalaviser har en sterk posisjon i sine lokalsamfunn, og er viktig for dem som bor der. Halvåg beskriver lokalavisene som pilarene som holder lokaldemokratiet på bena. Selv store selskap ser verdien av å assosieres med lokalavisene, forteller Halvåg.
– Å bli sett i lokalavisa har en troverdighet de færreste andre plattformer kan tilby. Man snakker med venner og kolleger om det som skjer i nærområdet, og det har man lest om i lokalavisa. Et høstsalg i en lokal butikk er interessant for de som bor i nærheten, slår Halvåg fast.
5. Du kan sette opp annonsene uten hjelp
Å annonsere med Vise er såre enkelt, og krever ingen forkunnskaper. En annonse settes opp i løpet av tre raske steg, og kan koste fra så lite som 500 kroner. Budsjettet vil fordeles jevnt gjennom perioden, og du kan stoppe annonsen før kampanjebudsjettet er brukt opp om du ikke får den synligheten du ønsker.
– Lokale bedriftseiere bærer ofte flere hatter, så det har vært et mål for oss å gjøre løsningen så enkel som overhodet mulig, så det ikke skal bli nok en ting som spiser av bedriftseiernes dyrebare tid. Jeg tør påstå at det er den enkleste annonseringsløsningen der ute, sier Halvåg.
– Prismessig er vi helt på nivå med konkurrentene i de sosiale mediene. Den store fordelen vår er at innholdet rundt annonsene også er relevant for publikummet ditt, legger hun til.
Ønsker du å Vise frem bedriften din i lokalavisa? Klikk her for å komme i gang.
Kom i gang
med annonseringen