Hva kjennetegner en god digital annonse? Her er 5 enkle tips du trenger for å lage annonser som fanger kundens oppmerksomhet.
- En digital annonse har kun et knapt sekund på seg til å fange interessen til mottakeren. Da er det viktig at annonsen fungerer, sier Helene Rogne Andersen og Hanne-Mari Rustad Odden i Amedia Kreativ.
I løpet av et år produserer selskapet Amedia Kreativ tusenvis av annonser for Amedias over 80 små og store aviser. Helene og Hanne-Mari har jobbet med å utvikle gode annonser i tilsammen over 30 år.
De vet hva som skal til for å få en annonse til å skille seg ut fra mengden, og skape ønsket effekt.
Amedia har nå lansert Vise på utvalgte aviser på Øst- og Vestlandet. Vise er en selvbetjent annonseløsning spesialtilpasset små og mellomstore virksomheter. Det betyr at annonsekunder på en enkel måte kan lage sine egne digitale annonser i Amedias aviser.
Det første en annonsør bør gjøre er å bestemme seg for hva som er målet med annonsen, og hvem han eller hun vil nå. Hvis man har det klart for seg, blir det enklere å utforme annonsen, forteller Hanne-Mari Rustad Odden, teknisk leder i Amedia Kreativ.
Gode spørsmål å stille seg i denne fasen er for eksempel: Vil jeg ha folk til butikk eller til et arrangement? Vil jeg selge et spesifikt produkt? Er det annen informasjon jeg vil ut med?
Når du vet hva du vil oppnå, er det enklere å kommunisere dette til kunden
Ikke gap over for mye. Holde deg til ett budskap i en annonse. Skriv gjerne ned et utkast først, så bearbeider du budskapet. Noe av det viktigste er å korte budskapet ned og gjøre det så tydelig som mulig, råder Helene Rogne Andersen, kreativ leder i Amedia Kreativ.
Budskapet bør også inneholde en knapp eller tekst hvor du oppfordrer leseren til å gjøre det du ønsker. Det engelske uttrykket for dette er «call to action».
Hjernen oppfatter bilder opp til 60000 ganger raskere enn tekst. Derfor er dette punktet meget viktig. Bruk et godt bilde eller en illustrasjon som forsterker budskapet du vil få fram.
Når du har fanget oppmerksomheten til folk, er det viktig at de kommer til en landingsside som informerer, forklarer og sikrer overgangen fra interesse til salg, sier Hanne-Mari.
Vær selvsikker i teksten, og få fram det produktet, tjenesten eller bedriften er skikkelig rå på. «Vi hjelper deg» er et tydeligere og mer selvsikkert budskap enn «Vi kan hjelpe deg», sier Helene.
Bruk et tydelig og klart språk, og dropp klisjeene. Kommunisér slik du ville gjort over telefon eller i butikk. Høres det ut som noe du ville sagt? Hvis ikke, så vil det antagelig ikke funke i annonsen heller, sier Hanne-Mari.
Lykke til!