Å annonsere målrettet er noe av det viktigste du kan gjøre som annonsør, men hva betyr det egentlig?
Kort fortalt handler det om hvordan du kan nå ut til potensielle kunder med relevante annonser på riktig tidspunkt. Rett budskap til rett tid, rett og slett. Om du klarer det, er sjansen stor for at du vil lykkes med kampanjen din.
Men, hvordan går du frem for å lage en annonse som treffer målgruppen din med nettopp rett budskap til rett tid, og som dermed kan føre til bedre synlighet og gode resultater for bedriften din?
Christian Lien er salgs- og kundereiseansvarlig i Amedia Salg og Marked AS, og han jobber med markedsføring og kommunikasjon mot målgrupper på en daglig basis.
Lien jobber med å avdekke kundenes tanke- og handlingsmønstre, noe som over flere år har gitt ham en god innsikt i hvordan du bør gå frem for å lage vellykkede annonser.
Når det kommer til målrettet annonsering, nevner han at det er spesielt to viktige ting å huske når du først setter i gang:
– Målrettet annonsering er at du sikter deg inn på en bestemt gruppe når du annonserer – at du treffer det publikummet som er relevante for din annonsekampanje. Å være målrettet betyr at du både tar for deg det kreative bak annonsen, som tekst og bilde, og det tekniske; at du segmenterer målgrupper i et digitalt verktøy eller annonserer der du vet du treffer de rette folkene, forteller Lien.
Han trekker frem at det er klare fordeler av å spisse kampanjen sin inn mot de rette kundene – å vise at du forstår hvordan kundene tenker og handler, fremfor å lage en generisk annonse ment for allmennheten.
– Hvis du selger et produkt som passer best for en bestemt gruppe mennesker, så vil du være tjent med at det er akkurat disse som ser din markedsføring. Det er lite sannsynlig at en som ikke har barn vil kjøpe barneklær selv om de ser en annonse for det, mens det å annonsere for barneklær spesifikt mot for eksempel nybakte foreldre, kan være veldig innbringende, sier Lien.
Tilpass innholdet i annonsen til publikummet du ønsker å nå
Når du lager en annonse er det fort gjort å velge bilder og tekst du selv liker. Det er tross alt vanskelig for de fleste av oss å vite nøyaktig hva andre vil trigges av.
Lien er derimot opptatt av at man først og fremst må plassere seg i publikum sine sko når man lager en annonse. Å analysere en målgruppe er kanskje ikke det enkleste å gjøre, men med godt grunnarbeid følger som oftest gode resultater.
Derfor er det viktig at du med målrettet annonsering tar deg tid til å undersøke hva kundene dine liker, hva slags interesser de har, hvordan de handler og hva som trigger dem.
Når du har dette klart blir det enklere for deg å lage en målrettet annonse som skaper oppmerksomhet.
– Tekst og bilde i annonsen må være tilpasset de du håper skal se annonsen. I tillegg til dette bør annonsen lede til en landingsside som samsvarer med publikums forventning. Annonserer du for et spesifikt produkt bør kunden komme direkte til produktsiden når de trykker på annonsen, forteller Lien.
Det finnes mange gode ressurser på nett som kan hjelpe deg avdekke handlingsmønsteret til en bestemt målgruppe. Førsteamanuensis Sarah Joy Lyons på Høyskolen Kristiania har laget en enkel mal som kan hjelpe deg avdekke dine kunders behov.
Jeg har prøvd alt, hvorfor får jeg ikke kunder?
Markedsføring er en kunst, og som med all kunst må du øve for å bli mester. Ingen blir en dyktig markedsfører over natten, men litt etter litt lærer du din egen kundegruppe å kjenne, noe som på sikt fører til sylspisse kampanjer med gode resultater
Lien har selv opplevd kampanjer som tross all verdens planlegging ikke gikk som forventet. Da er det viktig å trekke lærdom fra dem, slik at neste runde blir mer vellykket.
– Om en annonse ikke gir det resultatet du ønsker, kan det skyldes mange forskjellige ting. Det kan hende annonsen ikke er god nok, og at du bør eksperimentere med annen tekst eller et annet bilde. Samtidig kan det hende at du bør annonsere på andre tidspunkter enn det du har gjort, forteller Lien og fortsetter:
– Begrepet kundereise kan være greit å kjenne til her. Kundereisen er tanken om at kundene, fra øyeblikket de oppdager bedriften din, til de faktisk kjøper noe, går gjennom en slags reise. Denne reisen bør fremstå som helhetlig, enkel og tilfredsstillende. Kunden bør se annonsen din på riktig sted, annonsen bør være tiltrekkende og interessevekkende og lede til en landingsside hvor det er lett å gjennomføre en handling, som for eksempel å kjøpe ditt produkt eller fylle ut et skjema.
Sett deg inn i hvordan du kartlegger en kundereise her.
Hvordan lager jeg målrettede annonser med Vise?
Selv om det er lurt å annonsere målrettet, så er det heller ikke særlig fordelaktig å gjøre seg altfor snever. Om du lager en annonse som kun vises til et veldig spesifikt publikum klokken 16 på en torsdag, går du fort glipp av synlighet hos andre som også kan være potensielle kjøpere av produktene eller tjenestene dine.
Tenk derfor målrettet, men med en periferi som også får med seg de som kanskje ikke er «midt i blinken» der du ønsker å treffe.
Her er Vise genialt, ettersom du vil kunne nå ut til et litt bredere publikum uten at det går på bekostning av målrettet annonsering. Systemet segmenterer på en måte som gjør at du også treffer potensielle kunder som ligger i ytterkantene av kundegruppen din.
Mulighetene dine inne på Vise er mange, og en av plattformens styrker er at det er Amedias egen, noe som gir deg tilgang på data fra en rekke lokalaviser over hele landet.
– Gjennom Vise kan du annonsere innenfor en gitt geografi, i tillegg til at du kan segmentere på alder og kjønn, forteller Christian.
Han viser til muligheten din for å velge synlighet i svært spesifikke områder, som innbyggere i Asker & Bærum gjennom Budstikka, eller lokalbefolkningen på Romerike via Romerikes Blad.
– Samtidig er dataen vi bruker i våre målgrupper hentet fra aID, Amedias egen identitetsløsning. Denne dataen er veldig nøyaktig og sørger for at du treffer de du ønsker å treffe, sier han.
Vise gjør det dermed enkelt for deg som skal annonsere målrettet å oppfylle det andre av de to kriteriene vi nevnte innledningsvis – det tekniske aspektet med annonsering gjennom et godt digitalt verktøy. Du kan spisse budskapet ditt til et svært smalt eller et svært bredt publikum, lokalt eller nasjonalt.
Samtidig hjelper systemet deg sette opp lekre annonser med kun tekst og bilde. Sistnevnte må du kanskje øve deg litt med på egen hånd, men med Vise vil du uansett være godt på vei til å lage en vellykket, målrettet kampanje som kan løfte bedriften og salgsresultatene betraktelig.
Nå forstår du forhåpentligvis litt mer når vi snakker om målrettet annonsering. Vårt beste råd er å sette i gang, bruke analyseverktøyene til Vise for å vurdere resultatene dine, og over tid lære deg å bli enda bedre på å nå ut til nettopp dine kunder på best mulig måte.
Kom i gang
med annonseringen