Desto mer synlig du er, desto bedre kjenner folk til deg og din bedrift, noe som gir større sjanse for salg.
Gjentatte visninger av varer og tjenester du selger kan være svært fordelaktig, så fremt du har laget en skreddersydd annonse som vekker interesse hos kundene dine.
Å være synlig i markedskanaler og tilgjengelig for kundene dine er viktig for å sikre et godt salgsløp, men hvorfor kan det lønne seg å være synlig med markedskampanjen sin over et lengre tidsperspektiv?
Christian Lien jobber som salgs- og kundereiseansvarlig i Amedia Salg og Marked AS, og synlighet i forbindelse med markedskampanjer er noe han har fokus på.
Han har flere gode tips å by på når du ønsker å skille deg ut fra mengden av reklamer som finnes der ute:
– Det er mange måter å sikre seg best mulig synlighet på, men det viktigste vil være å ha et visuelt og tekstmessig uttrykk som folk legger merke til, sier han og fortsetter:
– I tillegg til dette er det viktig å være godt posisjonert over et lengre tidsrom. Når det gjelder markedsføring kan dette innebære å være tilstede i de riktige kanalene over tid. Eksempelvis vil det være lurt å være synlig i et gitt område over tid, dersom det er her du ønsker å hente kundebasen din fra, forteller Lien.
Det handler om gjenkjøp
Kanskje du tenker at synlighet over tid ikke er så viktig for deg og din bedrift, og at du kun ønsker en ekstra boost i en bestemt periode av året, for eksempel om du skal ha et romjulssalg.
Hvorfor skal du da være godt synlig i markedskanalene over et lengre tidsrom?
– Dersom ditt behov kun er å selge en bestemt vare over en kort tidsperiode, så er det jo ikke sikkert at du har behov for å være så synlig over tid. Dette kan være tilfelle dersom du eksempelvis kun selger overskuddsvarer en gang i året, eller om du vanligvis har fullt opp med kunder i butikken, men trenger ekstra inntekt i en kort periode, sier Lien.
Han trekker likevel frem at det for de aller fleste vil være ønskelig med kunder som handler hos deg igjen og igjen. For å oppnå dette kreves det at kundene har deg “top-of-mind”, altså helt fremme i frontallappen, og at de tenker på din bedrift når de er ute etter produkter eller tjenester du tilbyr.
Når dette er tilfelle vil du ha nytte av å være synlig over tid, slik at du sørger for at merkevaren din er gjenkjennelig og at publikum tenker på deg når de vurderer gjenkjøp av en tjeneste eller vare.
Hva bør jeg huske på?
Om du skal sette i gang med en markedskampanje som vil tiltrekke seg oppmerksomhet jevnt og trutt over et lengre tidsrom, er det flere ting du bør ha i tankene.
Spesielt merkevaren din bør presenteres på en måte som gjør at folk husker deg. Lien forklarer:
– Sørg for at du har en god og gjenkjennelig merkevare med et budskap som reflekterer bedriften din og hva du kan tilby.
Dette innebærer flere viktige ting. Ikke bare må du ha en god tekst som presenterer et godt budskap – du må også tenke på det visuelle uttrykket:
– Bilder sier mer enn tusen ord, og dette er en sannhet også innen markedsføring. Dersom folk kan kjenne igjen et interessevekkende budskap over tid, samtidig som de kobler dette opp mot en merkevare og et produkt eller en tjeneste som er relevant for dem, så er det større sjanse for at de velger akkurat denne bedriften når de skal kjøpe noe.
Et annet viktig aspekt er planlegging. Om kundene dine ser det samme budskapet bestående av det samme bildet og den samme teksten igjen og igjen, kan de fort gå lei. Om du skal i gang med en langvarig kampanje, er det derfor lurt å skissere opp flere budskap.
Den ene måneden vil for eksempel ha ett visuelt uttrykk, mens den neste vil ha et annet. Variasjon i annonsene gir kundene dine en bedre oversikt over varene og tjenestene du kan tilby, og hvordan disse varene og tjenestene kan komme dem til gode.
Sett derfor opp en kampanjeoversikt hvor hver periode byr på et nytt og spennende budskap som kan tiltrekke seg flere klikk og kunder.
Kom i gang
med annonseringen