Det viser en fersk undersøkelse fra YouGov gjennomført på vegne av Amedia. Undersøkelsen viser at lokalavisene er viktige for det norske folk, både som bærer av redaksjonelt innhold og for formidling av kommersielt innhold.
Lokalavisene er viktige for folk
Da lokalaviser publiserer innhold som berører folks hverdag gjennom lokalpolitikk, - kultur og nyheter, fremstår innholdet som vesentlig og nært på en annen måte enn vi ser i de større riksmediene.
Dette gir annonser i lokalavisene en helt spesiell kontekst og et mer troverdig miljø, noe som også gir utslag når handlelister skal lages for kategorier innen blant annet dagligvare, hus og hjem. Undersøkelsen gjennomført av YouGov konkluderer med at lokalavisen er nyttig for folk for å planlegge innkjøp, samt for å holde seg orientert om tilbud. Lokalavisen på nett er en viktig kanal for tilbud på varer og tjenester!
– Lokalavisens sterke posisjon underbygges av flere ting. Vi ser at i et samfunn med informasjonsoverflod og tilsynelatende uendelige muligheter på nett, at formidling av lokale aktørers varer og tjenester, oppleves som relevante for folk, sier Therese Wærholm, som er markedsanalytiker Amedia Salg og Marked.
– Videre ser vi at norske medier har generelt en høy standard og gode tilbakemeldinger på troverdighet. Ingen av mediekanalene kan måle seg med lokalavisene både på nett og papir når det handler om tillit, fortsetter hun. Dette gir seg også til kjenne gjennom tilliten vi ser lokalaviser har, sammenlignet med digitale giganter som for eksempel Facebook. Mens nesten 40 % oppgir at lokalavisen bringer informasjon de har tillit til, mener kun 11 % det samme om Facebook.
Godt redaksjonelt innhold skaper en god markedsplass
– Hver dag jobbes det for fullt i de lokale Amedia-avisene for å skape godt redaksjonelt innhold. Dette bidrar til å opprettholde tillit og lojalitet blant lesere og brukere. Det skaper også en fruktbar kommersiell kontekst. Skal reklamen fungere og merkevaren ivaretas, så må reklamen ligge i et godt og trygt miljø. Det er vi opptatt av, sier Therese Wærholm.
På spørsmålet «Hvilken av følgende kilder har du tillit til/stoler du på når det gjelder reklame?» svarer 64 prosent at de har tillit til lokalavisen på papir og på nett. 58 prosent har tillit til TV, mens riks-nettaviser får 54 prosent på denne problemstillingen.
– Nøkkelord for oss i Amedia er tillit, troverdighet og vesentlighet. Her er lokalavisene sterkt posisjonert, gjennom at de oppleves som relevante for hverdagen og livene til folk. Vi ser hver dag at dette er viktig og at det fungerer, sier Therese Wærholm.
Selve undersøkelsen er foretatt av analyseinstituttet YouGov. Det ble i uke 50-52 i 2021 gjennomført til sammen 1501 CAWI-intervjuer i et landsrepresentativt utvalg bestående av personer som er 18 år og eldre.
Kom i gang
med annonseringen