Dagene går, og med det skifter våren til sommer og høst til vinter. Som bedrift er det lurt å tenke fremover og tilpasse markedsføringen til de forskjellige sesongene. Vise gjør dette enkelt for deg.
– Det handler om at du som bedrift følger med på årshjulet og er på når det er sommerferie, jul eller Black Friday. Dette gjør deg relevant for kundene, sier Charlotte Emanuelsson, digital markedsfører for Vise.
Du har kanskje sett dem selv? Annonsene som ønsker deg «god jul» i desember, blomsterbutikkene som tilbyr fine buketter til morsdag og valentinsdagen eller lekebutikkene som har kampanje på Halloween-kostymer i oktober?
Dette kalles sesongbasert markedsføring, og er så enkelt som å tilpasse markedsføringen til hver enkelt sesong.
Ifølge Charlotte passer denne type markedsføring best for bedrifter som vil nå ut til privatmarkedet, og da er det lurt å ha en plan.
– Først må man planlegge hva man har i budsjett. Så må man planlegge hvordan man skal utforme budskapet. Hvis det for eksempel er en julekampanje, burde dette komme tydelig frem, sier hun og legger frem eksempelet med å skrive «God jul» i annonsene.
– Det funker veldig godt, selv om det er veldig enkelt, smiler hun.
Velg når du skal annonsere
Et annet godt tips for å drive med sesongbasert markedsføring, er å planlegge hvilke aktiviteter bedriften skal være med på.
– Velg ut de viktigste periodene, alle kan ikke være med på alt, sier hun.
Med dette mener hun at for eksempel en blomsterbutikk burde markedsføre seg tydelig opp mot dager som valentinsdagen, men kanskje ikke like mye rundt Halloween.
I tillegg er det viktig å være tidlig ute og planlegge frem i tid. Har du en plan og idè til julekampanjen for din bedrift, burde denne lages tidlig. Å være i forkant gjør at du treffer potensielle kunder før de selv har begynt å planlegge for sesong og høytid.
– Jo tidligere ute du er, desto mer tid har du til andre ting.
Hun tror at bedrifter som benytter seg av sesongbasert markedsføring treffer målgruppene sine bedre enn bedrifter som ikke gjør dette.
– Man blir lagt mer merke til, sier Charlotte.
Enkelt for brukerne
Med Vise blir markedsføring enkelt.
– Vise er en selvbetjent annonseplattform. Det skal være enkelt for brukerne å planlegge og sette opp annonser selv, uten å være avhengig av andre, forteller hun.
Det er to måter å lage annonser på med Vise.
-
Du kan laste opp ditt eget materiell
-
Du kan benytte deg av Vise sitt eget malverk og laste opp bilde og logo, i tillegg til å skrive en kort tekst.
– Det er ikke noe hokus-pokus. Vise er for alle som vil annonsere i lokalavis eller på nettavis, og det er ikke behov for å lære seg noen nye verktøy for å bruke Vise, sier Charlotte.
Tenk gjennom årshjulet og lag deg et budsjett. Skal du legge trykk frem mot jul eller har du et spennende arrangement du vil ha frem i mai? Da bør du planlegge markedsføringen deretter.
Vis frem din bedrift, hva dere gjør og folkene bak - det er da du vil se resultater.
– Vær bevisst på at det er viktig å være relevant, avslutter Charlotte.
Kom i gang
med annonseringen