Vise

Lær deg å effektivisere annonsebudsjettet ditt

Skrevet av Vise | 12.02.2024

Skal jeg annonsere i en håndplukket lokalavis eller i et geografisk område? Bør jeg sette opp en kort eller lang kampanje?

– Det er lett å sette opp en kampanje i Vise, men ikke alle vet hvordan man bør sette opp kampanjen, avslører Marius Norli Hansen, erfaren rådgiver for små og mellomstore bedrifter i Amedia.

Han jobber til daglig med å hjelpe bedrifter med sin annonsering på nett.

– Start med å gjøre en grundig granskning av eget behov, sier rådgiveren.

Marius forteller hvordan han i dialog med annonsører ofte begynner med en behovsanalyse. Det er et verktøy for å kartlegge behov, ønsker og identifisere utfordringer i markedet eller i forbindelse med kampanjen annonsører er i ferd med å kjøre.
Still deg selv disse tre spørsmålene:

  • Hva tilbyr jeg?
  • Hvordan tilbyr jeg det?
  • Hvem tilbyr jeg det til?

– Det er faktisk overraskende hvor mange annonsører som får utbytte av å gå noen ekstra runder med disse spørsmålene, selv om dette handler om produkter de selger daglig, forklarer Marius.

Behovsanalyse er en sentral del av salgsprosessen, der du kartlegger et behov og skaper en bedre forståelse for kundegruppen man ønsker å nå.

Ved å gjennomføre din egen behovsanalyse på deg selv og din bedrift, gjør du det enklere for deg selv når du først skal sette opp en annonsekampanje.

Har du lavt budsjett bør du kjøre en kort kampanje

Med et nøkternt budsjett blir det ekstra viktig å gi annonsen en fornuftig distribusjon, slik at den ikke drukner i alt annet.

– Tenker du å bruke 1000 kroner bør du ikke ha en bred målgruppe, forklarer Marius.

Markedsføreren fraråder å «vanne ut» kampanjen ved å sette opp en bred og langvarig kampanje med et lavt budsjett. Han mener det er mye å tjene på å velge en fokusert målgruppe, og heller kjøre kampanjen i en kortere periode.

– For å få mye ut av et lite budsjett, bør kampanjen være spisset i tid og målgruppe, presiserer han.

Dersom du skal bruke under 2000 kroner på en annonsekampanje gjennom Vise, bør du kun la den gå over noen få dager, og heller velge å annonsere i enkeltaviser enn basert på bosted og geografi. Grunnen til at du bør velge å annonsere i utvalgte aviser er at geografibasert annonsering også vil inkludere Nettavisen, Amedias største avis. Dine visninger vil da spres utover et stort område og ikke gi like god effekt som en kortere og mer målrettet kampanje.

Tenk litt frem i tid

– Tenk også fremtidsrettet, gjerne tre måneder frem i tid, sier rådgiveren.
Et årshjul er et verktøy for å holde styr på sesonger, høytider og begivenheter.

– Årshjulet kan være et godt utgangspunkt for å planlegge tidsaktuelt innhold, slik at du unngår å bli tatt på sengen når noen av datoene nærmer seg.

Marius oppfordrer til å notere ned viktige datoer i bransjen, frister og lignende.

Regionalt område eller håndplukket avis?

Marius kommer nå med et eksempel med Drammens Tidende, en relativt stor avis. Kampanjen blir spisset både på tid og demografi.

– La oss si at du driver en klesbutikk for damer der hovedmålgruppen er middelaldrende kvinner. Da bør du segmentere etter alder 30–50 og velge kvinner i demografi for best effekt. Du bør konsentrere kampanjen over en tidsperiode som ikke er for lang, slik at kampanjen ikke forsvinner i alt annet, sier Marius.

Rådgiveren kommer nå med et eksempel med Lierposten, en mindre avis i lesertall. Her gjør Marius et forhåndsvalg på utvalgt avis, istedenfor geografisk område. Dersom han hadde satt opp kampanjen etter geografisk område, blir annonsen synlig i andre, større aviser i Amedia-familien som Nettavisen.no.

– La oss si at du driver en forening, og vil at flest mulig skal få med seg budskapet ditt. Da trenger du ikke et stort annonsebudsjett for å være godt synlig i ditt nærområde. Du burde heller velge lokal avis, istedenfor et regionalt område. Du vil få de samme visningene som du betaler for ved valg av geografisk område, men jeg tror den psykologiske effekten av å være godt eksponert i en mindre avis vil gi budskapet ditt bedre effekt, forklarer Marius.


Riktig oppsett for din kampanje

Rådgiveren mener at det er mye å hente på å velge riktig tidsperiode og ta stilling til om annonsen skal kjøres i forhåndsvalgt avis eller geografisk område.

En tommelfingerregel kan være at merkevarebyggende annonsering gjerne kan dra ut på tid. Merkevarebyggende annonser bør være minneverdige og gjerne engasjere publikum emosjonelt. Her kan en distribusjon med mindre synlighet over lengre tid ha god effekt.

Dersom du skal ha en ren salgskampanje, bør man sette opp en kortere kampanje. Her vil en fokusert distribusjon med høy synlighet over kort tid ha best effekt.

– Start alltid med å granske ditt eget behov. Vær oppmerksom på om du ønsker å bygge merkevare over tid, eller kjører en fokusert salgskampanje. Dersom det er en lokalavis som står veldig sterkt i ditt nærområde? Bruk avisen, ikke geografisk område, oppsummerer og avslutter rådgiveren.