Vise

Målstyring i Vise - forskjellen på å velge mellom aviser og geografi

Skrevet av Vise | 26.04.2024

Målstyring sørger for at budskapet i annonsen når riktige personer. Men hvordan virker det egentlig?

– God målstyring vil være med på å sikre ønsket effekt med markedsføringen, noe som er spesielt viktig for annonsører med begrensede budsjetter, sier forretningsutvikler i Amedia Salg og Marked, Tor Magnus Breivik.

Med Vise kan små og mellomstore bedrifter som ønsker å vise sine annonser i Amedias aviser enkelt sette opp en digital kampanje selv og få den publisert i løpet av kort tid.

– Vår overordnede filosofi er å forenkle og gjøre det så lett at alle kan lykkes med digital annonsering, sier Breivik videre.

To måter å målstyre på gjennom Vise

Når du skal sette opp en annonse med Vise må du først bestemme målstyring, altså hvor og til hvem annonsen skal vises. Målstyring er viktig for å sørge for å treffe riktige personer med budskapet.

God målstyring vil være med på å sikre ønsket effekt med markedsføringen, noe som er spesielt viktig for annonsører med begrensede budsjetter.

Inne i Vise må du velge om du vil nå lesere ut fra geografi, eller hvilke lokalaviser de leser. Velger du geografi tar målstyringen utgangspunkt i leserens bosted. Dersom du velger aviser, vil du få opp et kart og et søkefelt hvor du enkelt kan styre hvilke aviser du vil ha med. Du kan velge så mange, eller så få aviser som du vil.

 

Målstyring på geografi og forholdet til aID

– Når du målstyrer basert på geografi, blir annonsen vist på alle nettavisene våre, men bare til personer som bor i de valgte kommunene, forklarer Breivik.

Målstyring på geografi er basert på aID, som er Amedias egen identitetsløsning, Denne er basert på brukernes mobilnummer, noe som gir veldig gode data å målstyre mot. Det er nettopp dette som gjør at vi kan levere en mer treffsikker målstyring på geografi enn andre aktører som baserer seg på ip-adresser, paneldata, adferd eller tredjeparts cookies.

En aID er en identitetsprofil. Den tilhører et ekte menneske. Gjennom sin aID-profil forteller leserne oss hvem de er, hva de leser og hva slags redaksjonelt innhold de er interesserte i. Vi vet også hvor ofte de besøker oss. Siden over 85 % av sidevisningene på våre lokalaviser er fra våre innloggede brukere, gir dette et stort univers for målretting av innhold og annonser, samt veldig god innsikt og kunnskap om våre innloggede brukere.

Dette gjør at Amedia kan servere leserne relevante annonser og at annonsørene kan treffe ekte mennesker over hele landet med sitt budskap.

Selv om aID-profilene tilhører ekte mennesker, blir aldri sensitiv informasjon delt og vi avslører aldri brukerens identitet. Personvernet er alltid ivaretatt.

Målstyring basert på valg av aviser

Alternativet til å målstyre på geografi er å velge bestemte aviser.

Da vil annonsen vises i de utvalgte avisene, uavhengig av bostedsadresse. Da kan for eksempel en annonse på Firda vises til en leser i Tromsø.

Denne type målstyring baserer seg på annonseteknologien til Amedia, som lar deg velge mellom alle lokalavisene i Amedia når du setter opp din annonsekampanje i Vise.

Hvilken målstyring som er den lureste å velge, vil variere. En rørleggerbedrift som vil nå aktuelle kunder i sine dekningskommuner, kan gjøre lurt i å velge geografi.

Dersom en annonsør spesifikt vil plasseres i en lokal kontekst er det ofte bedre å velge spesifikke aviser. Det samme gjelder når en annonsør ønsker å nå folk med tilknytning til avisens dekningsområde, uten at de nødvendigvis bor der.

Hvis rørleggere i eksempelet over ikke bare vil nå fastboende i området, men også hyttefolk som besøker stedet uregelmessig, er det best å annonsere basert på valg av aviser.

Det aller viktigste for Breivik og alle andre som jobber med den selvbetjente annonseplattformen Vise, er at systemene skal være enkle.

– Det skal være enkelt å sette opp sin aller første annonse, samtidig skal plattformen være så god og oppleves relevant og effektiv for de som har brukt den mange ganger før. Vi ønsker at alle skal lykkes med sin digitale annonse, sier forretningsutvikleren.

For alle annonsører er det også viktig å ha et bevisst forhold til god målstyring.

– Det er med på å sikre at man oppnår ønsket effekt med markedsføringen. Samtidig er det også viktig at annonsemateriellet matcher målstyringen.