Skip to main content

Roede AS har engasjerte selvstendige næringsdrivende i hele landet, og for å synliggjøre lokal tilstedeværelse har de benyttet annonseplattformen Vise.

– Plattformen er bygd opp sånn at alle kan skjønne den, forteller Vibeke Fritzon i Roede AS.

I Norges langstrakte land er det godt over 100 sertifiserte Roede-instruktører som brenner for å gi nordmenn økt livskvalitet. Instruktørene holder kurs innenfor livsstilsendring og vektnedgang med anker i de nasjonale kostholdsrådene.

Regionssjef Sør-Vest i Roede AS, Vibeke Fritzon, jobber daglig med både ansettelser, drift av kursledere og er også instruktør selv.

– Administrasjonen holder til i Oslo, men instruktørene våre er bosatt i hele landet. Det er mange om beinet i bransjen, og siden kurslederne er selvstendig næringsdrivende er vi avhengig av å gjøre god markedsføring også der de er.

Hjerte for lokal markedsføring

Tidlig på 2000-tallet, før Fritzon startet i Roede, jobbet hun i lokalavisen i Sandefjord. Hun forteller at hun alltid har hatt personlig interesse for markedsføring.

– Det er gøy og nyttig å ha kunnskap fra begge sider. Før i tiden rykket vi inn annonser i papiravisene et par ganger i løpet av året, men det har naturligvis endret seg nå. Prisen er dyr, og ofte er effekten i papirutgavene liten. Hvertfall for oss, sier Fritzon.

Med den digitale annonseplattformen Vise har kurslederne mulighet til å se tydelig statistikk og resultater fra kampanjene. Fritzon selv syns det har vært interessant å prøve seg frem.

– Jeg har testet ulike metoder for min egen lille bedrift for å få innsikt i hva som kan fungere best for vårt budskap. Også prøver jeg å påvirke de andre kurslederne rundt i landet til å bruke plattformen, forteller hun.

Fritzon forteller om fordelene ved å kunne følge med på kampanjen underveis og muligheten til å stoppe annonsene hvis hun ser at det er noe som ikke fungerer.

– Siden jeg er tidligere markedsføringsdame selv så vet jeg at det vi selger ikke er et “kjøp nå”-produkt. Vi selger en pakke som krever overveielse og innsats fra kjøperen selv, så målet mitt med å bruke Vise er å få frem, ja rett og slett vise, at vi er tilstede lokalt fortsatt. Statistikken gir oss et bilde på hvordan målgruppen faktisk vil ha annonsene, sier regionsjefen.

En god markedsføringsmiks

Fra administrasjonen i Oslo annonserer Roede AS nasjonalt i større aviser og magasin, i tillegg bruker kurslederne ulike sosiale medier for å markedsføre seg selv.

– Roede sentralt jobber med merkevaren, innhold og leveranse. Ute i regionene må kurslederne individuelt treffe lokalbefolkningen, og der kommer jo Vise inn. På et innledende webinar med Vise ble det fortalt at når man møter folk i lokalavisene så er de i et annet modus enn når de er på sosiale medier – og da var jo jeg solgt med en gang, dette vet jeg jo, sier Fritzon med et smil.

Hun forteller om den enkle veien fra idé til ferdig annonse i avisene.

– Når jeg oppretter annonsene velger jeg bosted, altså geografi, fremfor aviser. Da plukker systemet ut hvilke aviser målgruppene våre leser, og plasserer annonsene der. Systemet er veldig enkelt, og jeg liker at plattformen er bygd opp slik at alle kan skjønne den, sier Fritzon fornøyd og fortsetter.

– Forhåndsvisningsfunksjonen er også gull verdt, da har vi muligheter til å gjøre justeringer og endringer før vi kjøper.

Etter nyttår starter Roede-kursene opp igjen, og Vise vil fortsatt være en del av markedsføringsmiksen.

– Ut fra statistikkene så ser det bra ut, vi har klikkfrekvens på 0,38 per nå på annonsene vi legger ut - som er veldig bra. Det er også flere av kursholderne som har uttrykt at de er superfornøyde, avslutter hun.

Kom i gang
med annonseringen