Skip to main content

Våre eksperter anbefaler å investere i annonser som styrker merkevaren din. Årsaken er enkel: Det gir økt salg og bedre resultater - også på lang sikt.

- En god merkevare sørger for at flere kjenner deg, vurderer deg og blir interessert i det du har å tilby, sier Åslaug Uddu Ystad, regional digital KAM (Key Account Manager) i Amedia Romerike/Innlandet.

Den rutinerte medierådgiveren er ekspert på digital markedsføring, og brenner for  jobben sin: Å hjelpe strategiske kunder til å nå sine mål. Til å hjelpe seg med dette har hun den rikholdige kommersielle verktøykassa til Amedias mange aviser i region Romerike/Innlandet.

Blant verktøyene finner vi Vise. Vise er en selvbetjent annonseløsning spesialtilpasset små og mellomstore virksomheter. Det betyr at annonsekunder på en enkel måte kan lage sine egne digitale annonser i Amedias aviser.

Åslaug synes det er utrolig gøy at små og mellomstore bedrifter nå kan lage sine egne annonser i Amedia, og er mer enn villig til å dele sine beste tips.

- La oss begynne med det viktigste først: Forstå målgruppen din og hvilket behov du ønsker å dekke, eller skape, sier Åslaug.

Det er viktig at du finner ut hvor du vil være tilstede i kjøpstrakten til de du vil nå.

Kjøpstrakten består av fire deler:

  1. Kjennskap. Ligger øverst i trakta. Kunden må vite at du eksisterer.

  2. Vurdering. Litt lenger ned i trakta. Kunden vurderer nå dine varer eller tjenester.

  3. Preferanse. Her begynner det å bli smalt. Du er en foretrukket kandidat som kunden kan tenke seg å bruke penger på.

  4. Kjøpsintensjon. Og helt nederst i den trangeste delen av trakta, her kommer selve salget. Kunden er nå på et sted hvor han ønsker å kjøpe av deg.

Merkevarebygging er en del av kjøpstrakten

- Merkevarebygging ligger høyt oppe i kjøpstrakten. Du må være synlig i de kanalene dine potensielle kunder er. Du må vise deg fram og gjøre deg attraktiv. Spør deg selv hvorfor kunden skal velge deg framfor konkurrenten?

- Men hvordan gjør man det i praksis?

- Sørg for en stoppeffekt i annonsen, gjør det enkelt og elegant. Vær tilstede over tid i riktig kontekst, og ha en tydelig logo og avsender, sier Åslaug og legger til:

- Tørre å skille mellom merkevarebygging - altså hvem du er, synlighet og logo - og taktisk annonsering med hovedvekt på pris og produkt. Hvis du selger blandebatterier, er konkurransen så stor at du ikke har sjanse til å vinne hvis ikke folk kjenner deg og har tillit til deg.

Lokalavisa - en viktig kanal for merkevarebygging

Grunnen til dette er at folks tillit til lokalavisa er høy. Mange ønsker å velge lokale bedrifter og produkter, men det krever at folk vet at de eksisterer. Når folk leser lokalavisa, så er leserne i modus for å oppdatere seg om hva som skjer i nærmiljøet. I en sånn sammenheng oppfattes lokale annonser som mer relevante, i tillegg til at muligheten for å være synlig er stor.

- Både pølsemakeren på hjørnet og toppdirektøren leser lokalavisen, ler Åslaug Uddu Ystad.

Kom i gang
med annonseringen