Skip to main content

En ting er å forstå tallene, noe annet er å forstå hvordan du skal bruke dem.

Det å måle effekt av en kampanje er ingen eksakt vitenskap.

Det kan gjøres på forskjellige måter og det innebærer å skape innsikt ut ifra tall som gir mening for din bedrift.

– Det kommer mye lærdom om eget produkt eller tjeneste når man kjører en kampanje, selv for oss som har jobbet med dette en stund, sier Charlotte Emanuelsson, digital markedsfører i Amedia.

Den erfarne markedsføreren forklarer at det er vanlig å gjøre seg en del aha-opplevelser underveis i en kampanje.

– Alt man lærer om eget produkt i en kampanje er verdifullt. Hvor attraktivt det er og hvordan folk responderer på det er vanskelig å vite på forhånd, selv om du kjenner ditt eget produkt godt, innrømmer Charlotte.

Vise - Amedia Annonseplattform

Ryddige begreper gir mindre hodebry

Vanskelige tall og uoversiktlig data skaper støy og hodebry. Det er lettere å bruke tallene til sin egen fordel, når de er forståelig, ryddig og oversiktlig.

– Hvis du er uerfaren og har kjørt din første kampanje på Facebook, kan alt der virke litt stort og skremmende. Dette gjelder ikke Vise-rapporten. Den er veldig oversiktlig, alt er på norsk og du ser konkret hvilke resultater kampanjen har gitt, forteller markedsføreren.

Vise fokuserer på de viktigste begrepene:

  • Personer
    Antall personer som har blitt eksponert for din annonse.
  • Visninger
    Antall ganger din annonse har blitt vist.
  • Klikk
    Antall klikk på din annonse. Ofte en indikator på hvor attraktiv din vare, produkt eller tjeneste oppleves.
  • Klikkfrekvens
    Klikkfrekvens er et forholdstall som viser hvor stor andel av de som har sett annonsen din, som også har klikket på den.

Vise - Amedias Annonseplattform

Verdifull erfaring på godt og vondt

– Jeg ville startet med å se på klikkfrekvens. Har du en høy klikkfrekvens, men lite resultat, kan det ha noe med landingssiden din eller tilbudet å gjøre, sier Charlotte.

Når klikkfrekvensen er høy, gjør du sannsynligvis noe riktig med kommunikasjon og annonsemateriell i din kampanje. Det kan være riktig bruk av tekst, bilde og at budskapet skaper interesse blant målgruppen.

Jo høyere klikkfrekvens, desto bedre.

– Ved lav klikkfrekvens, bør du vurdere å teste annonsen med nytt materiell, sier hun, og legger til:

– Det ligger likevel høy verdi i å forstå hva som ikke fungerer så bra. Verdifull erfaring fra kampanjen, kunnskap om eget marked og produkt, kan være utslagsgivende for å virkelig treffe med marginene i neste runde, avslører markedsføreren.

Vise - Amedias Annonseplattform

Langsiktig måling av effekt

Med en merkevarebyggende kampanje trenger ikke nødvendigvis klikkfrekvens å være en indikator på at ting er gjort riktig. I slike tilfeller er det mer interessant å følge med på hvor mange personer kampanjen har nådd, og hvilken demografi og målgruppe som har blitt eksponert for ditt budskap. Du kan også se hvilke aviser annonsen har blitt vist mest i.

Merkevarebyggende markedsføring bør måles ut i fra et langsiktig perspektiv, og etter andre parametere enn en ren salgskampanje.

Ved å formidle noe som er minneverdig og engasjere på et emosjonelt nivå, bidrar du til å være tankene hos potensielle kunder når en beslutning skal tas. Denne formen for markedsføring har potensial for å gi et høyt antall konverteringer, men er mer tidkrevende og bør gå over lengre perioder.

Vise - Amedias Annonseplattform

Kunnskap om din lokale kundegruppe

– Du finner ofte mye nyttig info under demografi. Antageligvis har du tatt et valg om avis eller geografi på forhånd, så du kan lære mye om din lokale målgruppe med tallene som blir presentert under demografi, forklarer Charlotte.

Hun mener at kampanje-rapporten, kan sammenlignes med svar på en test.

– Du har en hypotese på forhånd om hva som skal fungere, også gir rapporten svar på hvor godt du traff med budskapet i annonsen. Ta med denne innsikten til neste runde, slik at du hele tiden treffer bedre, avslutter markedsføreren.

 

 

 

Kom i gang
med annonseringen