Skip to main content
 

Det er enkelt å annonsere digitalt i din lokalavis!

Amedias annonseplattform gjør det enkelt for lokale bedrifter å være synlig på nett i sitt nærmiljø. Vise er laget for å hjelpe lokale bedriftseiere å lykkes med markedsføring, uavhengig av om man har erfaring fra annonsekjøp fra før.

Å sette opp en kampanje i Vise er gjort gjennom tre raske steg. Tjenesten er så enkel at du kan gjøre alt på egenhånd – uten forkunnskaper om markedsføring, annonsering eller grafiske ferdigheter.  Alt du trenger er en aID-bruker, et organisasjonsnummer og et produkt eller en tjeneste du ønsker å annonsere for.

Om du likevel ønsker litt veiledning, guider vi deg gjennom de tre stegene her.

Steg 1: Velg publikum, periode og budsjett

Lag en bruker eller logg inn med aID-en din, og trykk «Opprett kampanje».

Først må du gi et navn til kampanjen. Gi kampanjen et navn som gjør den lett gjenkjennelig for deg. Dette er lurt for at du skal kunne skille den fra andre kampanjer i framtiden.

Vise - Amedia Annonseplattform
Deretter velger du hvor du ønsker å annonsere. Her har du to valg: annonsere på utvalgte aviser eller annonsere basert på målgruppens bosted. Velger du å annonser på utvalgte aviser finner du enkelt de avisene du ønsker ved å fylle inn geografisk område, for så å søke opp relevante aviser. Bruk radius-slideren for å justere størrelsen på området.
Vise - Amedia Annonseplattform
 
Vil du heller annonsere basert på geografi velger du annonsering basert på målgruppens bosted. Her fyller du inn hvilke geografiske områder som er relevante for deg og din bedrift. Annonsen vil potensielt kunne vises på alle våre aviser, men bare til personer som bor i det området du har valgt.
 
Vise - Amedia Annonseplattform
 
Deretter velger du hvilke kjønn og aldersgrupper du ønsker skal se din kampanje. Dette er valgfritt. Har du ikke noe foretrukket publikum, trenger du ikke fylle inn noe her. Dersom du ikke fyller inn et ønsket publikum, vil annonsen kunne vises for alle lesere i den aktuelle geografien eller de valgte avisene.
 
Vise - Amedia Annonseplattform
 
I neste steg velger du hvor lenge du vil at kampanjen skal være synlig ved å sette en start- og sluttdato. Skal butikken din for eksempel ha salg fra mandag til fredag, kan det være lurt å sette startdato noen dager før salget starter
 
Vise - Amedia Annonseplattform
 
Deretter setter du budsjettet for din annonsekampanje. Her kan du enkelt sette det som passer best for din bedrift, med et minstebudsjett på 500 kroner. Budsjettet vil fordeles jevnt gjennom perioden, og du kan stoppe annonsen før kampanjebudsjettet er brukt opp om du vil. Du vil da kun betale for den delen av budsjettet du faktisk har brukt.
 
Vise - Amedia Annonseplattform
 
Når alle boksene er fylt ut, regner Vise ut et estimat på hvor mange ganger annonsen din vil bli vist basert på budsjett, periode og valgte aviser.
 
Vise - Amedia Annonseplattform
 

Steg 2: Sett opp en annonse

Med Vise kan du velge om du vil bygge en annonse selv, eller laste opp ferdig annonsemateriell.

Slik bygger du din egen annonse i Vise

Har du ikke ferdige annonser kan du enkelt sette sammen din egen annonse i Vise.

Du kan selv skrive en tekst om det du ønsker å annonsere for. Tenk over hva du ønsker å oppnå med annonsen din; vi anbefaler å holde overskriften kort og konsis. I tillegg til overskriften kan du fylle inn en undertekst. Denne vil vises med en mindre font enn overskriften, og her kan du gjerne gi mer utfyllende informasjon om hva du ønsker å tilby.

Vise - Amedia Annonseplattform
 
Deretter trenger annonsen din et nettsted å lenke til, så de som klikker på den kan få mer informasjon (som beskrevet over).
 
Vise - Amedia Annonseplattform
 
Last opp et bilde og en logo, og Vise vil sette alt sammen til en annonse for deg. Du trenger kun å laste opp ett bilde. Vise vil automatisk tilpasse annonsen de ulike plasseringene i de nettavisene du har valgt. Under hele prosessen kan du følge med på hvordan annonsen vil se ut.
 
Vise - Amedia Annonseplattform
 
Du har også muligheten til å sette inn en handlingsknapp, eller CTA (Call-to-action). Å ha en handlingsknapp kan øke sjansen for at de som ser annonsen klikker på den.
 
Vise - Amedia Annonseplattform
 
Nederst på siden finner du en forhåndsvisning av annonsen. Her kan du følge underveis hvordan annonsen blir seende ut når tekst og bilde settes sammen.
 
Vise - Amedia Annonseplattform

 

Hvordan du lager annonse i Vise med eksisterende annonse

Vi anbefaler at du laster opp annonser i størrelsene 980x300, 580x500 og 180x500 pixler for annonser som skal vises i nettleser på en PC eller nettbrett, og i tillegg 320x250 for å gjøre den synlig også på mobilversjonen av en nettavis.

Merk: Du er ikke nødt til å laste opp annonser i alle størrelser, men jo flere størrelser annonsen svarer til, desto flere enheter vil den være synlig på.

Til slutt trenger annonsen din et nettsted å lenke til, så de som klikker på den kan få mer informasjon – for eksempel til en dedikert kampanjeside.

Annonserer du for et spesifikt produkt/tilbud/kampanje, anbefaler vi at du legger ved en URL til den delen av nettsiden din hvor de kan finne mer informasjon om dette.

Vise - Amedia Annonseplattform

Steg 3: Se gjennom og betal

I siste steg får du muligheten til å dobbeltsjekke at all informasjon er riktig før du betaler og annonsen sendes til godkjenning. Se gjennom at publikum, kampanjeperiode og budsjett er riktig, og at annonsen ser fin ut og lenker til riktig nettsted.

Når du er fornøyd, gjenstår bare betalingen, som kan gjøres med kort, Vipps eller faktura. Velger du kort eller Vipps reserverer vi beløpet du har valgt på betalingskortet, men belaster det ikke før kampanjeperioden er ferdig. Velger du faktura sender vi deg en faktura via vår fakturaleverandør Riverty med 30 dagers betalingsfrist.

 

Kom i gang
med annonseringen