Vise

Slik skriver du en god annonsetekst

Skrevet av Vise | 20.02.2024

Å tiltrekke seg lesere gjennom noen få, velvalgte ord er en kunst som, om du mestrer den, kan gi deg mye trafikk til nettsiden din.

Å skrive en god annonsetekst er avgjørende for at du skal oppnå gode resultater med markedsføringen din. Samtidig har du ikke mye plass å boltre deg på.

På Vise har du 110 tegn tilgjengelig, 40 tegn til tittel og 70 tegn til selve beskrivelsen. Det er maksimal lengde for en annonsetekst for at den skal kunne vises på nettavisene til Amedia – standard lengde for de aller fleste annonsører.

For å gi deg et inntrykk av hvor lang en tekst på 110 tegn er, kan du se på denne setningen:

Dette klesplagget gjorde underverker for Linnea (32):
– Jeg kommer neppe til å kjøpe noe annet klesmerke igjen

Dette er altså lengden du har å jobbe med. På 110 tegn må du skrive en tekst som vekker interesse og nysgjerrighet hos leseren. Målet er at du skal få dem til å klikke på annonsen din.

Så hvordan går du frem?

Spill på behov og følelser

Det første du må gjøre er å vite hvem det er du skriver til. Hvem er målgruppen din? Hva slags interesser har de?

Husk at du ikke skal skrive en tekst som tiltaler alle og enhver – du er ute etter dine foretrukne kunder, en liten andel av befolkningen som har behov for nettopp ditt produkt og dine tjenester. Det er de du skal nå ut til.

La oss lage et kortfattet eksempel som vil hjelpe deg finne ut hva du skal skrive i annonsen din:

Målgruppe:

Du vil nå ut til menn i alderen 35-75 som skal kjøpe seg elbil.

Du starter ved å sette opp en liste over nøkkelord som beskriver denne målgruppens karakteristikker relatert til produktet du selger, i dette tilfellet en elbil.

Karakteristikker:

  • Interessert i ny teknologi

  • Opptatt av god rekkevidde

  • Foretrekker et spennende bilinteriør

  • Glad i fart og moro

  • Statussymbol

  • Glad i en god kjøreopplevelse

  • Menn tilskriver ofte bilen en personlighet

  • Bilen er en forlengelse av dem selv

Med bare disse åtte punktene har vi grunnlaget vi trenger for å skrive en rekke gode innganger; det er det vi kaller annonsetekster som har til hensikt å føre kunden inn på en landingsside.

Noen eksempler:

Her har vi laget innganger som tiltaler målgruppen ut i fra de karakteristikkene vi tilla dem. Om du hadde vært på utkikk etter en ny elbil og var opptatt av de samme punktene vi listet opp, ville også du kanskje vært langt mer villig til å klikke på en av disse annonsene?

Det viktigste når du skriver en annonsetekst, er at du kjenner målgruppen din – at du vet hvem du vil nå ut til, og hva som trigger dem til å foreta en handling.

Bruk derfor god tid på å definere målgruppen din. Kjenn ditt publikum, og lag en annonse som får dem til å stoppe opp.

Samtidig er det viktig at du ikke gir bort all informasjon i annonseteksten. Du vil tross alt at målgruppen skal klikke seg inn på nettsiden din. Tenk derfor på annonseteksten som en trigger som skaper interesse til å lese mer.

Uavhengig om du selger en bil, et treningsprogram, hageblomster, revisortjenester eller klovneutleie; skal de trykke på annonsen din, må du først trigge dem på et vis!

Prøv deg frem med forskjellige tekster

Visste du at overskrifter på saker som ligger på de store nettavisene ofte byttes ut? Det er det gode grunner til.

De fleste journalister og redaktører er kjent med såkalt A/B-testing – at man lager to overskrifter til samme sak og analyserer hvilken som gir flest klikk.

Den ene overskriften kan være vinklet på én måte, mens den andre har en helt annen vinkling.

La oss se på noen eksempler:

Her ser du to forskjellige innganger. Begge to leder inn til samme landingsside. Her tester de forskjellige nettavisene hvilken inngang som gir flest klikk – altså hvilken av annonsene som tiltrekker seg flest lesere. Deretter optimaliserer de ut i fra den inngangen som gjør det best hos publikum.

Som annonsør kan det godt tenkes du også bør teste ut forskjellige innganger for å se hvilke som gir best resultat.

Med analyseverktøyet du har tilgjengelig på Vise kan du enkelt følge med på tallene for å se hvor stor prosentandel av leserne som har klikket på annonsen din.

Om du ikke er fornøyd med resultatet, kan du prøve deg frem med andre tekster som kanskje treffer målgruppen bedre. Du kan også forsøke deg med nye bilder.

Bare husk én ting: Innholdet på landingssiden din må samsvare med det annonsen frister med. Hvis ikke blir du fort oppfattet som useriøs.

Om leseren tror de klikker seg inn på en historie om Vidar på 42 år som har blitt overbevist av det nye interiøret til Polestar 2, men i stedet kommer til en kjøpsside for bilen, da har du ikke levert som annonsør.

Sørg derfor for at landingssiden samsvarer med innholdet i annonsen din.

Nå vet du litt om hvordan du skal gå i gang for å skrive en god annonsetekst. Dette er som sagt en kunst som krever prøving og feiling, men om du skriver en tekst som er forankret i god kjennskap til målgruppen din, er sjansen stor for at du vil lykkes.