Skip to main content

Det er lett å gå seg vill i jungelen av begreper og forkortelser som brukes innen digital markedsføring. Fortvil ikke, her er de 7 viktigste begrepene du trenger å kunne for å lykkes med annonsekampanjen din.

I 7 år har Merethe jobbet som traffic manager i Amedia. For å si det enkelt så er jobben til en traffic manager å kvalitetssjekke at bookinger og materiell er korrekt og sørge for at de digitale annonsene blir publisert til riktig tid, riktig sted og i riktig antall visninger.

Nå sørger Merethe for support og hjelp i forbindelse med Vise, som er Amedias selvbetjente annonseplattform for små og mellomstore bedrifter.

Dette betyr at annonsekunder på en enkel måte kan sette opp  egne digitale kampanjer  i Amedias aviser. Dersom det skulle være behov for hjelp, så ordner Merethe opp raskt og effektivt!

Du kan lese mer om Vise her.

1. Visninger

Visninger er rett og slett antall ganger annonsen din blir vist til en digital avisleser. Antall visninger på en kampanje vil være avhengig av budsjettet du har tilgjengelig. I tillegg til dette vil antall visninger i en kampanje påvirkes av kapasiteten i avisene og områdene du har valgt.

- Tilgjengelig kapasitet oppdateres fortløpende og du får alltid presentert en forventet leveranse av visninger for din kampanje når du setter den opp. Det som er bra med Vise er at du kun betaler for det faktiske antallet visninger som du har fått levert, sier Merethe Sætre, teknisk supportansvarlig for Vise.

2. Målretting

Det er ingen grunn til å bruke penger på å vise annonser til folk som ikke er interessert i produktene dine, eller bor for langt unna til at de velger å handle hos deg. Målretting er når du velger bestemte målgrupper av mennesker som er mer interessante for deg enn andre.

- Kjønn, alder og geografi er de vanligste gruppene å målrette etter. For å si det enkelt; skal du ut med en kampanje for sminke, er det lurt å treffe kvinner, sier Merethe.

3. Budsjett

Med budsjett mener vi antall kroner du ønsker å bruke på kampanjen din. Det er viktig å tilpasse budsjettet basert på publikummet du skal nå ut til og perioden for annonseringen.

- Minsteprisen på Vise er 500 kroner, men bruker du kun 500 kroner på en hel måned, så er faren stor for at trykket blir for lite. Da kan det være lurt å kutte ned på kampanjeperioden og sørge for litt flere visninger i en litt mer begrenset periode, forklarer Merethe.

4. Periode

Perioden annonsene dine vil være aktive og synlige. Skal du kjøre en salgskampanje, er det viktig at den er synlig i god tid før kampanjestart og at den avsluttes når kampanjen er ferdig.

5. Klikkfrekvens

Klikkfrekvensen er et forholdstall som viser hvor mange som har klikket på annonsen din mot totalt antall annonser som er vist. Dette tallet er viktig hvis målet med annonsen din er å drive trafikk til landingssiden din. CTR (click through rate) er et annet, ofte brukt begrep på det samme. Klikkfrekvens beregnes ved å dele antall klikk med antall visninger og gange med 100 (klikk : visninger x 100).

- Det er ikke så komplisert som det høres ut. Heldigvis gjøres dette automatisk i rapportene du har tilgjengelig gjennom min side på Vise, sier Merethe.

6. Call to action

På norsk betyr det «Oppfordring til handling». Annonsene dine bør inneholde en knapp eller tekst hvor du oppfordrer leseren til å gjøre det du ønsker. Vil du ha folk inn på landingssiden din, bør det stå «Klikk her» eller «Les mer» i annonsen.

7. Landingsside

Landingssiden er den siden brukeren kommer til når de klikker på annonsen din. Det er utrolig viktig at denne siden har en tydelig sammenheng med innholdet i annonsen din. Dette betyr at landingssiden ikke nødvendigvis er det samme som forsiden på ditt nettsted. Når du bruker Vise, så legger du inn nettadressen til din landingsside i feltet der det står “Lenke til ditt nettsted”.

- Annonserer du for salg på sykler, så bør siden brukeren lander på inneholde informasjon om sykkelsalget, sier Merethe.

Kom i gang med annonseringen her

Og husk, skulle du lure på noe, så står Merethe klar til å svare på spørsmål og løse alle utfordringer som måtte oppstå.

 

Kom i gang
med annonseringen